اخبار تازه به نقل از پایگاه خبری دنیای برند، تغییرات لوگو در برندهای خارجی را بررسی میکند.
تغییر لوگو رویترز
یک خبرگزاری بینالمللی بریتانیایی است که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد و در سال ۱۸۵۱ با هدف ارسال خبرهای بازار سهام لندن و پاریس تأسیس شد. با گستردهشدن حوزه فعالیت این رسانه و دربرگرفتن حوزههای مختلف، لوگوی آن نیز دستخوش تغییرات مختلف شد.
لوگوی اولیــه رویتــرز داخــل یــک بیضــی قــرار داشــته اســت و تــا حــدودی شــبیه اســلحه هــای قــرون وســطایی اســت. این لوگو بعدها بــا بهطور کامل نــام آن جایگزیــن شــد و تغییرات بعدی بر روی این نام صورت گرفت. مثلا در ســال ۱۹۶۵ توسط طــراح انگلیســی آلــن فلچــر بــاز طراحــی شــد و نقطههایی که تداعیکننده نوار دور کاغذهای چاپگر است، در لوگو قرار داده شد. در نهایت در سال ۲۰۰۸ و بواسطه ادغام با کمپانی تامپسون، به طرح فعلــی رسید.
تغییر لوگو آسوشیتدپرس
آسوشیتدپرس یکی از مشهورترین رسانههای خبری آمریکایی است که سال ۱۸۴۶ و در طی جنگ آمریکا و مکزیک، با مشارکت ۶ روزنامه تأسیس شد تا هزینههای مخابره اخبار جنگ را کاهش دهد. این رسانه اکنون در ۱۲۱ کشور دنیا فعالیت میکند و بیشتر از ۳۰۰ دفتر در نقاط مختلف دنیا دارد.
تصویر زیر سیر تغییرات لوگوی این آژانس خبری است که در ابتدای یک طراحی تصویری بود و بعد به طرحی از حروف اول نام آن یعنی A و P تبدیل شد. همانگونه که در تصویر زیر مشخص است، به مرور و با فاصلههای زمانی مختلف، رنگ و ساختار این طرح دچار تغییر شده است. آخرین تغییر لوگوی آسوشیتدپرس مربوط به سال ۲۰۱۲ است.
تغییر لوگو یورواسپرت
یوروســپورت در ســال ۱۹۸۹ تاسیس شد و امروز یکی از اصلیترین ارائهدهندگان اخبار ورزشی در جهان است. اگرچه ایــن کانــال تلویزیونــی چهــار بــار طراحــی رســمی هویــت بصــری خــود را تغییــر داده اســت ، امــا تاریخچــه لوگــو آن را مــی تــوان فقــط در دو دوره تقســیم کــرد؛ از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۵ و دوره مدرن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است.
اولیــن لوگــو کــه در ســال ۱۹۸۹ معرفــی شــد ، از یــک کتیبــه زرد و نارنجــی و یــک دایــره متشــکل از ده ســتاره آبــی رنــگ تشــکیل شــده بود. طراحــی مجــدد ســال ۱۹۹۴ یــک پالــت رنــگ جدیــد را بــه هویــت بصــری Eurosport اضافه کرد. هویــت بصــری در ســال ۲۰۱۱ بــا افــزودن رنگــی جدیــد خاکســتری روشــن، کــه بــرای ســتاره هــا مــورد اســتفاده قــرار گرفــت ، دوبــاره اصــلاح شــد. در نهایت در سال ۲۰۱۵ ایــده لوگــو و پالــت رنــگ بــه کلــی عــوض شــد و به شکل کنونی درآمد.
تغییر لوگو بیبیسی
بنگاه خبرپراکنی بریتانیا (British Broadcasting Corporation) یکی از سازمانهای رسانهای قدیمی دنیاست که در سال ۱۹۲۲ تحت یک منشور سلطنتی تاسیس شده است. این رسانه به مرور زمان بخشهای مختلفی بهویژه در سطح جهان به مأموریت خود اضافه کرده و همین باعث شده لوگوی این سازمان در بازههای زمانی مختلف دچار تغییراتی شود تا بتواند به یک لوگوی واحد برای تمام زیرمجموعهها تبدیل شود. فرم ساده امروزی آخرین نمونهای است که در سال ۱۹۹۷ طراحی شده است.
تغییر لوگو اپل
اپــل کار خــودش را بــا لوگویــی کلاســیک کــه توســط یــک روبــان احاطــه شــده بــود و تصویــری از ایــزاک نیوتــن آغاز کرد کــه زیــر درخــت ســیب نشســته و کتــاب در دســت دارد. اما این لوگو در دهه اوایل دهه ۱۹۷۰ بههیچ وجه نتوانست با مشتریان ارتباط برقرار کند؛ در بازهای که اپل با مشکلات جدی از جمله فروش کم و محبوبیت پایین دست و پنجه نرم میکرد. در این بازه، لوگو نماد هویت این شرکت نبود و هیچ سنخیتی با یک مجموعه فعال در زمینه تکنولوژی نداشت. با آمدن استیوجابز در سال ۱۹۷۷ تحولات جدی در اپل آغاز شد که یکی از مهمترین آن طراحی یک لوگوی مینیمال، مدرن و ساده بود. در طی سالهای بعد ترکیب رنگ آن دچار تغییر شد تا در نهایت در سال ۲۰۱۵ به لوگوی کنونی رسید. این لوگــو یکــی از معــروف تریــن نمادهــای تجاری اســت.
اوبر سامانه هوشمند حملونقل آمریکایی است که از نظر تعداد سفرهای روزانه در جهان دوم است. این سامانه در بیش از ۶۵ کشور و ۶۰۰ شهر در سراسر جهان فعالیت دارد و در کنار حملونقل، سرویس سفارش آنلاین غذا را نیز ارائه میدهد و همین یکپارچگی برند را نیز ضروری کرده است. علاوه بر آن شرکت در سالهای اولیه با مشکلاتی مانند رفتار نامناسب رانندگان مواجه بود و همین باعث شد برای اصلاح تصور عمومی نسبت به شرکت، تغییر لوگو ضروری باشد. علاوه برآن حوزه فعالیت بخش حملونقل از جابجایی افراد فراتر رفته و سایر سرویسهای حملونقل نیز به آن اضافه شده بود.
این شرکت سرمایهگذاری و تمرکز ویژهای صرف بازطراحی هویت بصری خود کرده است بهطوری که علاوه بر تغییر سالانه لوگوی، تنها در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، چهاربار آن را تغییر داد تا در نهایت به لوگوی کنونی رسید. ولف اولینس شرکت طراح این لوگو در مورد این تغییر گفته است: «ما به سمت یک نام تجاری جهانی که فراتر از ساده است در حرکت هستیم»
تغییر لوگو اینستاگرام
اینستاگرام بهعنوان یکی از پلتفرمهای مشهور شبکههای اجتماعی، یک تغییر عمده در هویت بصری خود ایجاد کرد بهطوریکه برخی کاربران تصور میکردند یک اپلیکیشن جدید را در گوشی خود نصب کردهاند. اما در نهایت این هویت بصری جدید با وجود نظرات مثبت و منفی شدید، نهادینه شد و اکنون یک لوگوی شناختهشده در جهان است.
تغییر لوگو مک دونالد
رستورانهای زنجیرهای مکدونالد از سال ۱۹۴۰ تا کنون چندین بار هویت بصری خود را تغییر داده است. علت اصلی این تغییرات ، افتتــاح شــعبه های جدیــد در کشــورهای مختلــف، تغییــر اســتراتژی در محصــولات عرضــه شــده و تغییــر طیــف مشــتریان هــدف بــوده اســت،طی این ریبرندینگ هــا، مک دونالــد تــلاش می کــرد بــازار خــود را گســترش دهــد و طیــف خانواده هــا و کــودکان را بــه مشــتریان اضافــه کنــد. در تغییرات جدید تلاش شد مفاهیمی مانند «سادگی مدرن» و «پرشور و متفاوت» به رستورانهای این مجموعه اضافه شود.
تغییر لوگو مستر کارت
مستر کارت یک شرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی است که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده و خدمات کارتهای اعتباری، کارتهای نقدی و مدیریت سامانههای پرداخت بانکی را ارائه میکند. ماهیت فعالیت شرکتهای فعال در زمینه بانکی بهگونهاست که نیاز کمتری به تغییرات دارند و در واقع هرچقدر که ممکن است باید لوگوی خود را ثابت نگه دارند چرا که در ایجاد اعتماد در مشتریان آن هم در دنیای کلاهبرداریهای مالی و اینترنتی بسیار حیاتی است. اما ظهور رقبای جدید در فضای دیجیتال، حتی مسترکارت را هم مجبور به بازسازی لوگوی خود کرد. مایکل بیروت طراح سرشناسی که در این پروژه مشارکت داشته میگوید: «ما با سادهسازی تلاش کردیم احساس انعطاف، وضوح و آراستگی بیشتری را به مخاطبان القا کنیم». همان طور که این طراح اشاره کرد این لوگو به نسبت گذشته آراستگی بیشتری دارد که مورد پسند مخاطبان امروزی است.